بررسی احادیث «سه هفتسال» از منظر فقه تربیتی
مقاله پذیرفته شده :
بررسی احادیث «سه هفتسال» از منظر فقه تربیتی
نویسنده: سیدنقی موسوی
چکیده
در شماری از روایات اسلامی از سه دوره رشد و تربیت کودک و نوجوان سخن گفته شده است و حسب اطلاع، این احادیث به صورت مفصل و روشمند مورد بررسی حدیثی و فقهی قرار نگرفته است. نوشتار حاضر درصدد است احادیث «سه هفتسال» را مبتنی بر روششناسی اجتهادی و با رویکرد فقه تربیتی بررسی نماید. برای این منظور در ابتدا احادیث گردآوری و تکتک مورد بررسی دقیق سندی و رجالی قرار گرفت و در ادامه مباحث دلالی در سه محور حکم (واجب و مستحب)، متعلق حکم (کودک و نوجوان) و موضوع حکم (تجویزات تربیتی) مطرح شد. در بحث حکم از مباحث بنیادینی چون مولوی یا إرشادی بودن این روایات و نیز إخباری یا إنشایی بودن آنان و نیز حکم مستَنبط آن بحث شد و این نتیجه حاصل شد که این روایات دارای مولویّت است و میتواند حاوی تجویز تربیتی شرعی باشد. در محور دوم معنای کودک در این روایات به مثابه متعلق حکم مورد بررسی قرار گرفت. و در محور سوم موضوع حکم و تکالیف و تجویزات تربیتی مربوط به هر مرحله به تفصیل مورد بررسی و نسبتسنجی قرار گرفت و چنین نتیجهگیری شد: براساس روایات فوق 1. آزاد نهادن کودک و ایجاد شرشرایط بازی وی در هفتسال اول استحباب دارد؛ 2. ملازمت و همراهی با کودک و آموزش قرآن در هفتسال دوم مستحب است؛ 3. آموزش و پرورش ارزشهای دینی و تاکید بر تربیت خانوادگی در هفتسال سوم، دارای استحباب است.
کلید واژه :
#اصول_تربیتی، #حدیث_تربیتی، #تفسیر_تربیتی، #بازی، #مراحل_تربیت.
#مقاله
📱کانال سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousav
دیدگاهتان را بنویسید