تبیین و ارزیابی آموزش مقایسهای در تربیت دینی
تبیین و ارزیابی آموزش مقایسهای در تربیت دینی؛ سیدنقی موسوی، در: مجموعه مقالات همایش پنجم انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، دانشگاه شهید باهنر کرمان. 1393 و دوفصلنامه علمی پژوهشی مطلعات فقه تربیتی، شماره 6 پاییز 1395
چکیده:
در اوایل قرن بیسـتم در آمریکا و اروپا، »آموزش مقایسـه ای ادیان در تربیت دینی « به عنوان رویکردی مط لوب ارائه و از جایگزینی »آموزش دربارٔه ادیان « به جای »آموزش دین «در مجامع علمی دفاع شد. نوشتار حاضر درصدد است با روش استنادی ، دیدگاه های گوناگون در توجیه و توضیح »آموزش مقایسه ای « را گردآوری کند و با روش تحلیل فلسفی )تحلیل واژه و گزاره ( به ارزیابی کارآمدی این رویکرد در تربیت دینی اق دام نماید. بر این اساس ، پس از تبیین »آموزش مقایســه ای «، در ســه بخش به ارزیابی آن اق دام شــد: ١. ملحظات زیربنایی: این بخش ، در ســه محور کثرت گرایی دینی و معرفتی ، غیرعلمی دانســتن دین و آزادی عقیده ، ســامان یافت . ٢. ملحظ اتی در تحلیل مفه وم »آموزش مقایسه ای ادیان «: نویسنده بر این باوراست که عناصر مفه ومی »آموزش مقایسه ای « به خوبی تنقیح نشده و با تحلیلی همه جانبه از آن ، صور بسیار متنوعی از تربیت دینی ق ابل فرض است که همه آن ها حکمی واحد ندارند و تجویز »آموزش مقایســه ای « در برخی موارد، کاری بی فایده ، نقض غرض ، تحصــیل حاصــل و یا بدون دل یل اســت . ٣. ملحظ ات روبنایی: در این بخش ، به ده مورد از آســیب های نظ ری و عملی »آموزش مقایسه ای « اشاره شده است .
کلیدواژه ها:
پسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید