تبیین چرایی اسلامیسازی علوم انسانی، از منظر فقه اسلامی
انتشار مقاله جدید:
تبیین چرایی اسلامیسازی علوم انسانی، از منظر فقه اسلامی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
محسن داودابادی فراهانی 1 سید نقی موسوی 2 محمد زارعی 3
1 گروه فقه تربیتی، مجتمع عالی فقه، جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
2 گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
3 مدرس جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
10.22034/mft.2022.7388
چکیده
دینی کردن علم و بحث از «علم دینی» محل گفتوگوهای فراوان بوده و دیدگاههای مختلف اقلی و اکثری در آن وجود دارد. مهمترین عرصه علم دینی مطرح در بین صاحبنظران عرصه علوم انسانی است. علوم انسانی دانشهایی است ناظر به حالات، شئون و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان. دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدف اصلی این مقاله بررسی ادله چرایی «اسلامیسازی علوم انسانی» از منظر فقه اسلامی است. این پژوهش از روششناسی اجتهادی در استنباط حکم از ادله قرآنی و روایی بهره میگیرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سه قاعده نفی سبیل (حفظ استقلال و خودکفایی جامعه مسلمین)، اعانه بر «بِرّ» و ممنوعیت اخذ علوم از غیر اهل بیت( را میتوان بهعنوان برخی از مهمترین ادله فقهی «اسلامیسازی علوم انسانی» بیان نمود و جمعبندی حاصل از این ادله بر لزوم تولید علوم انسانی اسلامی دلالت دارد.
کلیدواژهها
علوم انسانی اسلامی علم دینی فقه علوم انسانی نفی سبیل اخذ علوم از غیر اهلبیت(
#مقاله
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
دیدگاهتان را بنویسید