تبیین چرایی فقه تربیتی
تبیین چرایی فقه تربیتی؛ سیدنقی موسوی، دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فقه تربیتی، شماره 4، پاییز و زمستان 1394، صص 7-30
چکیده:
ایده «فقه تربیتی» به مثابه شاخه ای از تربیت اسلامی، چندی است که در محافل علمی مطرح می شود. رویکرد فقهی به تربیت بر آن است تا احکام رفتارهای آموزشی و پرورشی مربیان و متربیان را از ادله قرآنی، روایی و عقلی استنباط نماید و نظامی از تجویزات تربیتی را مبتنی بر فقه اسلامی سامان دهد. پژوهش حاضر درصدد است چرایی و ضرورت تاسیس فقه تربیتی را به آزمون بگذارد و از منظر فلسفه تربیت و نیز فلسفه فقه، این ایده را مورد مداقه قرار دهد. به همین منظور، نه استدلال با تنوع فراوان (اعم از استدلال برون دینی و درون دینی و اعم از استدلال از سنخ فلسفه تربیت و فلسفه فقه و نیز اعم از استدلال قیاسی – برهان انی و برهان لمی – و یا تمثیلی و نیز اعم از استدلال برای امکان عقلی فقه تربیتی و یا امکان وقوعی آن) ارائه شده و میزان دلالت این استدلال ها سنجیده شده است.
کلیدواژه ها:
تربیت اسلامی ، فلسفه تعلیم و تربیت ، فقه تربیتی ، فلسفه فقه تربیتی
پسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید