دانش تربيت؛ وضعيت مطلوبِ علوم تربيتی
دانش تربيت؛ وضعيت مطلوبِ علوم تربيتي؛ علیرضا اعرافی و سیدنقی موسوی؛ فصلنامه علمی پژوهشی اسلام و پژوهشهای تربیتی،موسسه اموزشی و پژوهشی امام خمینی، شماره 6،پاییز و زمستان 1390، صص57 ـ 76
چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی وضع موجود علوم تربیتی، و ارائة نمایی از وضع مطلوب و جهتگیری ایدهآل و آرمانی مطالعات تربیتی صورت گرفته است. روش تحقیق توصیفیـ تحلیلی است. برای تبیین وضعیت موجود، در باب ماهیت و نیز وحدت یا تکثر علوم تربیتی و استقلال علمی آن، دو نظریه ترکیب اتحادی و انضمامی مطرح شده است. با ارائه شواهدی، دیدگاه هویت واحد علوم تربیتی و ترکیب اتحادی، ترجیح داده شد. اما از آنجایی که دیدگاه اتحادی نیز با کاستیهایی روبروست، با تعمیق نظرگاه ترکیب اتحادی، پیشنهاد تأسیس دانش تربیت مطرح گردید. برای تئوری سازی این ایده، زوایا و مقتضیات این اندیشه، تبیین شد. «دانش تربیت» این پیشنهاد دارای نگاه جامع به همه ابعاد تربیت است و در پژوهشهای تربیتی از روشهای چندگانه بهره میبرند در عین استدلال از دانشهای میان رشتهای موسوم به «علوم تربیتی»، تعامل خود را با یافتههای مطالعاتی آنان حفظ میکند و خود نیز مولد گرایشهای تخصصی خواهد بود.
کلیدواژه ها:
پسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید