درآمدی بر فلسفه فقه تربیتی
درآمدی بر فلسفه فقه تربیتی، سیدنقی موسوی، فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهشی در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی»؛ دانشگاه امام حسین(علیه السلام)، شماره 30 بهار 95 ص 9-30
چکیده:
فقه تربیتی یکی از عرصه های جدید نوظهور در تربیت پژوهی است که دستورکار خود را به «تعیین بایدها و نبایدهای شرعی رفتارهای مربیان و متربیان و دیگر عوامل انسانی دخیل در عمل تربیتی»، اختصاص داده است . این فکر، که به مرور بر آثار وادبیات آن افزوده میشود در هیبت دانش میانرشته ای خود را عرضه کرده و لازم است با نگاه درجه دو و از سنخ فلسفه مضاف، مورد واکاوی قرار گیرد. هدف این نوشتار طراحی «فلسفه علم فقه تربیتی » است . برای این منظور در ابتدا الگویی از مسائل «فلسفه علم فقه تریبتی » طراحی، و مطابق آن، مجموعه بررسیهای عقلی و فرازین در مورد این علم در سه محور دسته بندی شد: ١. مسائل هویت شناختی این علم ٢. مسائل فرامسئله ای این علم ٣. مسائل پیرامونی این علم . این نوشتار که خود را گامی اولیه در این مسیر تلقی میکند در روند پژوهش پیشنهادهایی از سنخ تاسیس عرصه های مطالعاتی جدید نیز ارائه کرده است .
کلیدواژه ها:
تربیت اسلامی ، فقه تربیتی ، فلسفه فقه تربیتی ، روششناسی فقه تربیتی
پسورد فایل : گزارش خرابی لینک
دیدگاهتان را بنویسید