تلقین در تربیت دینی
ارائه: تلقین در تربیت دینی؛
سیدنقی موسوی
3 ابان 1402- پژوهشگاه فقه نظام
– معنای چالش در عبارت «چالشهای تربیت اسلامی در دنیای معاصر»
– وجوه چالش برانگیزی تلقین برای تربیت دینی در ادبیات فلسفه تربیتی معاصر
– تقریرهای مختلف از إشکال تلقین در تربیت
– دسته بندی دیدگاه مخالفان تلقین در تربیت
– صورتبندی دیدگاه مخالفان تربیت دینی (1.امتناع فلسفی/منطفی 2. امتناع وفوعی ) و دیدگاه های موافقان تربیت دینی (1.دینی 2. سکولار)
– نسبت تضاد و تناقض میان تربیت و تلقین (دسته بندی دیدگاه ها)
-تصویر نزاع لفظیه یا شبهه موضوعیه در بحث حاضر
♦️- پاسخ به إشکال تلقین در تربیت:
اولاً تلقین معانی و صوری دارد که احکام متعدد دارد و همه معانی و صورش، عقلاً غیرمجاز نیست؛
ثانیاً تلقین در فلسفه تربیت اسلامی، در مواردی غیرجایز و درمواردی جایز است (که مواردش تفصیلا روشن شده)؛
ثالثاً در غیرتربیت دینی (مثل تربیت سیاسی، تربیت علمی، تربیت اخلاقی) هم تلقین (به معنای مذموم) جاری است و اگر آنجا جایز است چرا در تربیت دینی جایز نیست (این پاسخ نقضی است و پاسخ 1و2 حَلّی)
نکات :
– از میان قول به منع و به جوار، قول به تفصیل را برگزیدیم.
– بحث حاضر در مستوی فلسفه تحلیلی تربیت (صرفا) بوده
– در تحقیقات فیلسوفان تربیت در بحث تلقین، اولا و بالذات، “شبهه مفهومیه” وجود دارد و ثانیا و بالعرض “شبهه حُکمیّه”!
– در بحث تلقین در تربیت، ادبیات فیلسوفان تربیت معاصر، موضوع بحث یا مشخص نیست یا اختصاص به تربیت مدرسه ای دارد و سور قضایای آنان و اطلاق کلامشان و مقطع تحصیلی، محل اشکال است و باید محل نزاع تدقیق شود.
– زوایای معرفت شناسانه بحث: اعتبار معرفت تلقینی، معرفت تقلیدی و … .
– اهمیت پیگیری و تاسیس “الهیات تربیت”
– شبهه تلقین در حلقه های کندوکاو فبک (فلسفه برای کودکان) (آموزش فکر یا آموزش شیوه تفکر)
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
دیدگاهتان را بنویسید