سهم «تجلی اجتماعیِ فرهنگ عاشورا» در نظریه تربیت اسلامی
به نام خدا
سهم «تجلی اجتماعیِ فرهنگ عاشورا» در نظریه تربیت اسلامی
🖌 سیدنقی موسوی
1. بنابر مبانی انسان شناختی تربیت، انسان موجودی اجتماعی است و تربیت باید در بستر اجتماع صورت گیرد.
2. فردگرایی و ایندیویژوالیزم، پیامد تربیت لیبرال/مدرن است. انسان مدرن در خود و لذات خود محبوس خواهد بود.
3. در نظریه تربیت اسلامی، «توحید» امتدادی اجتماعی دارد. «توحیدِ اجتماعی» در گفتمان امامین انقلاب، سخت هستهِ اسلام سیاسی است که دلالتش «تجلی اجتماعی»و «کنش اجتماعی و جمع واره» است.
4. «فرهنگ عاشورا» (به مثابه یک کلان روایت و یک فرهنگ) اساساً «پدیده ای جمعی و اجتماعی» است و ائمه (ع) و بزرگان تشیع زنده نگهداشتن سیدالشهدا (ع) را در بستر اجتماع تعریف کرده اند و آیین محوری، نقطه محور است نه ضعف!
5.در این میان، روضه های خانگیِ محدود به چند نفر، نه تنها کم اهمیت نیست؛ بلکه به دلیل مردمی شدن و ورود به عمق زندگی شخصی انسانها، اولویتش از برگزاری مراسمات پرجمعیت کمتر نیست؛ آنگونه که برساخت «اجتماع بزرگ عزادارن»، وحدت در عین کثرت را به نظاره می نشاند و مهم است.
6. تجربه اجتماعی، کارورزی گروهی، تشکیل خودپنداره جمعی، تقویت هویت جمعی، بسط یادگیری اجتماعی، تمرین عبور از خود و ایثار دیگران، تجربه نوردی کار تیمی، تلفیق تربیت اعتقادی با تربیت اجتماعی ، تربیت سیاسی و تربیت عاطفی (1)، مدیریت احساس اجتماعی، امکان تجربه دینی و شکل دهی به دین شخصی خود و مانند آن را می توان از کارکردهای تربیتی حضور کودکان و نوجوانان در مجالس محرم دانست.
7. مشارکت دهی به نوجوانان، سپردن مدیریت مراسمات به آنان، تغافل از برخی خطاها و اختلاف سلائق آنان ، تمرین خطاشکیبی توسط بزرگان و مسئولان مراسمات عزاداری، بازنکردن پای پدیده مدرنِ «مهدکودک» به مجالس عزاداری و حضور کودکان و نوجوانان در «موقعیتِ تربیتیِ مجالس مذهبی» و مانند آن را می توان برخی از اصول و روشهای تربیت حسینی نام برد.
پی نوشت:
1. اشاره به رویکرد تلفیق در برنامه درسی و إشراب نگاه چندساحتی به تربیت (آنگونه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطلوب است)
دوم محرم 1445
#تربیت_سیاسی
#تربیت_اعتقادی
#تربیت_عاطفی
#تربیت_حسینی
#تربیت_انقلابی
#تربیت_مهدوی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
دیدگاهتان را بنویسید